Saturday, 19 January 2013

9
Komen

Kisah anak derhaka yang bertaubat setelah mengenali seorang gadis...


...Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian yang hensem yang cantik yang comel yang tinggi yang rendah yang puih gebu yang hitam manis (Hitam tu anggun di pandang so jangan sedih so bangga lah sebab "Bila Bin Rabah pun berkulit hitam ada orang yang masuk syurga kerana ketakwaannya kepada Allah SWT ) dan kepada mahupun yang famous di twitter atau pun yang tak famous . Famous ke tak ? Kita ni semua sama ja di mata Allah hanya manusia yang suka menbandingkan kita semua . 

 Hai sahabat-sahabat aku nak kongsi korang tentang anak derhaka yang berubah menjadi anak yang soleh setelah berkenalan dengan seorang perempuan yang cantik dan solehah..Kisahnya bermula Asyraf(bukan nama sebenar) yang berumur 17 tahun seorang anak yang derhaka kepada ibu bapanya Asyraf yang degil, riak, takabur, jahat dan nakal..Asyraf merupakan anak tunggal kepada Pak Abu dan Mak Jemah..

...Asyraf merupakan seorang budak PAVI ! yang sering mengikuti rakan2nya ke PAVI untuk enjoy dan melakukan aktiviti yang lagha..Asyraf bukan saja derhaka kepada ibubapanya tapi dia juga derhaka kepada Allah setelah dia sering meninggalkan solat dan dia jugak selalu meneguk arak *air kencing setan*..

...Setelah pulang melepak di PAVI . Asyraf pulang ke rumah , semasa di rumah Asyraf akan mendengar segala leteran ibubapanya kerana sikapnya yang sering mengabai tanggungjawab seorang anak...dek kerana tak tahan dengan leteran Asyraf telah mengeluarkan perkataan yang sangat kesat dari mulutnya sendiri . SubhanaAllah!!!!!! *weii **** korang ni tak penat ke ? hah ! aku balik rumah nak rehat bukan nak dengar **** berleter . Eiiiiiii saki doh korang ni !!! Astafirullah!!!!..
Lantas ayahnya Pak Abu menampar pipi anak yang di tatang bagai bulan gerhana penuh cerahnya itu..Asyraf yang geram menumbuk perut ayahnya dan berlari keluar dari rumah dan menuju ke Pavi.

...Semasa menuju berjalan ke Pavi Asyraf melalui satu lorong sempit dan gelap..Dia berasa panas dan sakit kepala , mata nya menjadi kelam seolah-olah dunia menjadi gerhana sedangkan waktu itu masih petang dan terang..dia merasa ketakutan yang amat sangat . Asyraf melalui kawasan masjid..tiba2 dia terdengar satu suara yang merdu alunannya umpama buluh yang di tiup angin sepoi2 suaranya..Suara itu datangnya dari sebuah Masjid iaitu alunan suara seorang gadis yang cantik rupawannya yang sedang membaca ayat-ayat suci al-Quran..terlihat wajah dan terdengar suara gadis itu mata Asyraf kembali terang dan badan mula sejuk... Asyraf masuk kedalam masjid tu dan berjumpa denga gadis itu serta bertanyakan nama gadis perempuan manis rupawan itu..

...Gadis itu tunduk kaku tak menjawab apa sepatah pun soalan Asyraf mengenai namanya..Tiba2 Asyraf menampar muka gadis tu sehingga berdarah hidungnya..Asyraf bertanya lagi apakah nama gadis itu..dengan suara yang sayup2 gadis itu menjawab "ALLAH HUM MA AJIR NA MINAN NAR" Ya Allah jauhkan lah aku dari Api Neraka Mu..wahai pemuda terima kasih kerana membuka padangan saya kepada pandangan Syaitan ! Sesungguhnya dengan memandang wajah awak membuat hati saya berpaling tadah kepada Allah...sesungguhnya ibubapa saya telah menghalau saya keluar dari rumah kerana saya memeluk agama Islam..*Rupanya gadis itu ada kacukan Cina dengan Belanda patut la comel* yang di mana ibubapanya penganut setia katolik..sebelum keluar dari rumah saya cium dahi ibu lalu di sepak terajangnya saya , saya cium ayah lalu di kencingnya saya di kepala..*sadis sungguh keluarga gadis ni kan* Asyraf terdiam kaku..dan mengingati peristiwa yang dia lakukan kepada ibubapanya..

...Gadis itu menceritakan ibu dan ayahnya akhirnya mati ketika ketawa besar setelah mengetahui anak mereka memasuki Islam..Asyraf yang bergelinangan air mata tunduk dan insaf di atas semua perbuatannya..dia berasa malu sedangkan orang yang bukan islam pun cintakan islam dan memeluk islam sedangkan dia orang islam pun nak jadi KAFIR!!!!

...Asyraf yang akhir berasa bersalah terhadap ibu dan bapanya pulang ke rumah untuk memohon ke ampunan kepada orang tuanya..Setelah sampai di halaman rumah Asyraf berasa haira kerana rumahnya di kelilingi ramai orang..dia berasa pelik dan hairan..tetapi dia tidak hiraukan semua tu dia hanya ingin memohon maaf kepada ibu dan ayahnya..Asyraf masuk kerumah dan tergaman!! ketika melihat sebujur jasad terbujur kaku dah tak bernyawa lagiii..Lidah kelu seribu bahasa itulah gambaran Asyraf ketika itu..jasad yang terbujur kaku itu ialah jasad ayahnya sendiri yang meninggal kerana serangan jantung..Asyraf jatuh dan rebah tak bermaya..hatinya remuk hancur bagai di rempuh sebuah trailer..

...Asyraf yang tidak sempat memohon maaf kepada ayahnya bagai cacing dalam kepanasan..dia berasa rimas dan berdosa dan dia menyalahkan dirinya di atas kematian ayahnya..setelah dipujuk ibunya bahawa ayahnya sudah memaafkannya barulah Asyraf reda dan ikhlas di atas pemergian ayahnya..Asyraf sendiri yang memandikan jasad mayat ayahnya seorang diri tanpa ada orang lain kerana ini permintaanya dan dia sendiri yang mengkafankan tubuh ayahnya sambil menitiskan air mata apabila memandang wajahnya yang sayup2..Akhirnya Asyraf menjadi anak yang soleh buat ibunya dengan kuasa Allah Asyraf menjadi seorang Penceramah Motivasi di seluruh Negeri .

...Moral dalam cerita ini kita sebagai anak kita jangan lah menderhakai kepada kedua2 orang tua kita sebab bila diorang dah tak de nanti barulah nak insaf dan menyesal. Kita kena berbakti sementara dioarang masih ada..
SEKIAN..
from Asyraf_Kinda :)

...
Terima kasih sudi baca, kalau boleh komenlah sekali :)

9 comments:

  1. Sedih T^T terbayang pulak macam mana kalau saya yg ada kat tempat dia . mau meraung saya . tak sempat bahagiakan ayah saya di saat terakhir hidupnya . hmm, good entry (Y) bukak hati, bukak minda .

    ReplyDelete
  2. tq :) ye ye harap semua pembaca boleh selami hati dan jiwa diorang . Insya-Allah amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudara ku mohd asyraf.. boleh x kalau sy ambik jalan cerita nie utk dibuat drama? Harap2 boleh.. kalau sy menang insyaALLAH ia akn disiarkan di tv dan mungkin dpt memberi pengajaran kpd org lain.. so, sy kena bayar x utk ambik jalan cerita nie?

      Delete
  3. bagus entry nie...dapat terangkan hati...keep it up!...

    ReplyDelete
  4. keep it up ! it was so awesome ! :)

    ReplyDelete
  5. Sedih lorh baca blog awak Acap :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih :'( ambik dari mne citer ni?? Abg acap yg buat eh??

      Delete
  6. sejak bila pandai bercerpen?

    ReplyDelete